Annons

4wd fungerar inte.

1
Hej. Jag har köpt en kia sportage -2001 som jakt bil. Märkte nu att 4wd inte fungerar!
Det fungerar att lägga i 4wd H och L och lampan för 4wd lyser, men driver endast på bakdäck...
Någon som har förslag på fel?

4wd kopplas in med hjälp av nå vakuum styrning på dessa bilar? Har läst / hört att dessa kan krångla och att det går att bygga om?

Någon som har koll på detta?
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.
Annons

Re: 4wd fungerar inte.

2
Cj90 skrev:Hej. Jag har köpt en kia sportage -2001 som jakt bil. Märkte nu att 4wd inte fungerar!
Det fungerar att lägga i 4wd H och L och lampan för 4wd lyser, men driver endast på bakdäck...
Någon som har förslag på fel?

4wd kopplas in med hjälp av nå vakuum styrning på dessa bilar? Har läst / hört att dessa kan krångla och att det går att bygga om?

Någon som har koll på detta?

Har haft samma probl. bytte då ut främre mellanaxel ,4wd .Beg pris ca:700kr. Den hade rostat fast p.g.a för lite användn. enkelt arbete som en händig gör själv. annars en riktigt råbuse att ta sig fram

Re: 4wd fungerar inte.

3
Tjena.

Frihjulsnaven är det som krånglar. Lita på det.


Om du har vakuumnav, så kolla vakuumslangarna ner till hjulnavet på båda sidorna.
Absolut vanligaste felet (och billigast.)
Annars elventilen. (På förarsidan vid vakuumburken i motorrummet)

Om du har äldre typen av nav med "fixed cam" så är den troligen paj.
Ta bort navet och kolla hur det ser ut, och beskriv.
Du behöver inte lyfta bilen ens.
Det finns reservdelar, trots att kia påstår annat.
Mer om det, om det blir aktuellt.


Om främre axeln rostat fast, skulle du inte komma ur fläcken med 4wd.

Der är naven, vakuumtätningarna eller kedjan i fördelningslådan som sätter 4wd ur funktion helt.
(Om ingen monterat bort nåt, givetvis)

Man bygger om TILL vakuum, eller manuella nav.
Köp INTE manuella nav, om du inte vill hoppa ur och i stup i ett.
Kia fixar inte att ha naven inkopplade i onödan.
Då ger sig nållagren till drivaxeln innuti hjulnavet.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: 4wd fungerar inte.

4
Okej. Drog ur slangarna på vardera sida och kollade nu och fingret sögs fast då man satt det för slangen och hade 4wd inkopplat, då fungerar det alltså så långt?

Den tidigare ägaren har bytt nav på höger sida och vakuum slangar såg jag nu i papper som fanns i bilen.
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: 4wd fungerar inte.

5
knagge 2 skrev:
Cj90 skrev:Hej. Jag har köpt en kia sportage -2001 som jakt bil. Märkte nu att 4wd inte fungerar!
Det fungerar att lägga i 4wd H och L och lampan för 4wd lyser, men driver endast på bakdäck...
Någon som har förslag på fel?

4wd kopplas in med hjälp av nå vakuum styrning på dessa bilar? Har läst / hört att dessa kan krångla och att det går att bygga om?

Någon som har koll på detta?

Har haft samma probl. bytte då ut främre mellanaxel ,4wd .Beg pris ca:700kr. Den hade rostat fast p.g.a för lite användn. enkelt arbete som en händig gör själv. annars en riktigt råbuse att ta sig fram
Gick det köra med 4wd i då eller var den helt stum?
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: 4wd fungerar inte.

6
Bilen har nog de "nya" frihjulsnaven med vakuum styrning om jag förstått allt rätt, för de går aktivera 4wd upp till 80 km/h står det i bilen på solskyddet.
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: 4wd fungerar inte.

7
Lite bilder.
En fråga, varför är det olika grejjer på vardera sida? det högra såg ja enligt papper att det var utbytt, är det bytt till ett annat än tidigare ( det som sitter på Vä sida) eller ska det vara olika??

Man ser även på en bild där jag håller i en ring som finns i navet att det saknas en bit, skall det vara så??
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.
Bilagor
Nav Hö sida nav hö.JPG Nav Hö sida Visad 4681 gånger 109.88 KiB
nav vä sida nav vä (2).JPG nav vä sida Visad 4681 gånger 135.87 KiB
Nav vä sida nav vä.JPG Nav vä sida Visad 4681 gånger 151.85 KiB

Re: 4wd fungerar inte.

8
alla bilder kom ej med första gången
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.
Bilagor
nav   hö nav hö (2).JPG nav hö Visad 4679 gånger 138.59 KiB
nav vä nav vä (3).JPG nav vä Visad 4679 gånger 122.1 KiB

Re: 4wd fungerar inte.

9
Tjena.

En bild säger tusen ord....

Du har ett vakuum och ett halvautomatiskt.
Där du har en bricka med hål, och två skruvar, är det vakuum.

Det andra är ett halvautomatiskt med fixed cam.

Båda fanns -01, så tidogare ägaren har fått fel.

Biten du har i handen, är en bit av fixed cam.

Du har fyra alternativ.


Alt 1. Byt till vakuum på båda sidor. Testa med vakuumnavet du har och sug i slangen och se om det greppar på båda sidor.
Även håller greppet ett par sek. Dvs inte tokläcker vakuum
Funkar det, så köp ett nytt hjulnav, inkl frihjulsnav. Kanske 3000kr på skrot.
Kolla då även att drivaxlarna är lika på båda sidor.
Yttre knuten skiljer. Kollapå baksidan mot hjulnavet. Finns en upphöjd ring runt drivknuten på ena, och som en tallrok på knuten på andra....grattis. du ska inte ha upphöjda ringen.
Fota så berättar jag.

Alt 2. Köp en ny fixed cam. Då måste du säga åt kia att kolla till en -97. Dom har fel i sitt register.
Då kan du bata aktivera 4wd i max 30km/h och du ska backa ca 1m efter att du lagt ur 4wd.
Därför halvautomatiskt. Kanske 1200kr.

Alt 3. Byt till manuella nav. Då får du gå ur varje gång du aktiverar eller lägger ur 4wd.
Du kan inte ha dem aktiverade i onödan, för då går nålagren till drivaxeln.
Du kan känna på dem. Montera frihjulsnaven, och ryck idrivaxeln in mot hjulnavet. Ett pytteglapp ör ok, men inte ett stort.
Då är nållagret kass, och troligen drivaxeln, då den är inre lagerbana.
Det är troligen vad som hänt iom att det är bytt på en sida.


Alt 4. Låt bilen vara bakhjulsdriven.

Micke
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: 4wd fungerar inte.

10
Då har dom alltså bytt till den bättre modellen iaf på höger sida då kan man säga??
så bäst vore att göra om vänster sida lika som höger?
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.
Skriv svar

Återgå till "Problem"