Annons

Re: 4wd fungerar inte.

11
Hej.

Testa med vakuumnavet på andra sidan, och sug i slangen.
Greppar den utan större läckage så funkar det nog.
Då räcker det med ett nytt nav, så fixed cam kan sitta kvar.
Det är den som spärrar muttern till hjullagret också.
På andra sidan är det skruvarna i ringen.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Annons

Re: 4wd fungerar inte.

12
okej, sen en sak till, det där med att kolla om det var glappt, skall man rycka å kolla i sidled eller in och ut?
vad ja kan förstå så är det axeln som sticker ut på bilderna man skall rycka i?

Om man nu bara byter nav som du skrev, då måste man fortfarande stå still och lägga i 4wd och backa då man lägger ur?
varför står det inget om det i instruktionsboken och inne i bilen på solskyddet?
där står det att man kan lägga i upp till 80 km/h.... och det är ju vä sida som måste vara original....
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: 4wd fungerar inte.

13
Tjena.

Jag hade gamla typen på min -01,(numera såld) trots att solskyddet sa vakuum.
Kia har visst inte haft full koll i Sverige.

Jag bytte styrspindlar, drivaxlar, och frihjulsnav för att få vakuum.
Vakuumventil och slangar fanns redan....???

Troligen är det på utbytta sidan ditt problem är. (Halvautomatiska)
Fixed cam är sönder. Det syns.

Sug i slangen och testa med vakuumnavet på båda sidor med upphissat hjul.
Greppar navet i drivaxeln, så funkar det. Då räcker det med ett frihjulsnav.
Dra åt så det blir tätt när du testar.

Navet utan klor är vakuumnavet.

Det är på baksidan av hjulspindeln du ska känna efter ev radiellt glapp. (Drivknutsidan)
Mellan drivaxel och styrspindel. Ta tag i yttre knuten och känn upp och neråt.
Litet glapp är ok, dvs ca 1mm totalt. Större glapp och nållagret bör kollas visuellt åtminståne.
(Då är det min 5 mm glapp)
Montera frihjulsnavet först, annars blir det fel.

Ett tips...

Googla "kiatechinfo"

Skaffa medlemskap. (Gratis)
Då kan du se hur du tar isär allt. Även läser ut felkoder ur abs, mm.
Bara att bygla i diagnosuttaget i motorrummet, så blinkar kontrollampan en kod.

Jättebra.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: 4wd fungerar inte.

14
okej, Ja slangar å allt annat finns och det suger bra ända fram till hjulen.
Testat hissat upp bilen förut och lagt i 4wd, den sida dom bytt ut till nytt nav (Hö sida), det som sägs vara vakkumnavet då, nyper fast då man snurrar hjulet för hand. så den sidan måste ju fungera, men driver ej på marken. Sen har jag även sugit själv i slangen och då aktiveras den sidan ocksåoch täpper man till med tungan så håller sig trycket utan att släppa. får testa skruva bort det igen och sätta dit på andra sidan (vä) och se vad som händer.

kan tillägga att det är på verkstad dom bytt nav enligt papper! och det är sidan med vakuumnavet som är bytt.
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: 4wd fungerar inte.

15
Tjena.

Greppar bara ena frihjulsnavet, så driver inget framhjul på marken.
Det ser differentialen till.

Om det är vakuumsidan som är ny, så hade din, lika som min de halvautomatiska från början.
Trots infon på solskyddet.

Jag var skogstokig över det.


Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: 4wd fungerar inte.

16
okej...

Testade sätta vakuumnavet på den andra sidan nu, utan alla lösa delar/ ringar som finns där då man hade dde andra navet.

När ja snurrade hjulet med 2wd i snurrade bara hjulet, la ja i 4wd och snurra så snurra drivaxeln också! då kan man bara köpa ett nytt vakuumnav och sätta dit?? eller måste nånting annat bytas "längre in" ändå fast det verkade fungera vid det testet?
-12 Sportage 2,0 crdi awd komfortpkt, Sirius silver, manuell, navigator+back kamera, fast drag, sidesteps.

-01 Sportage.

Re: 4wd fungerar inte.

17
Tjena.

Notera att ringen med fjädern (fixed cam) har/hade två "klor" bakåt/innåt, som ska hindra muttern till hjullagret att röra sig.
Den muttern har spår in mot gängorna. Stoppa i nåt bara. Två plåtbitar om ca 3mm bredd och kanske 15mm långa. Uppfinn nåt.
Klorna kanske sitter kvar, så du inte behöver göra nåt alls.
Du förstår när du ser det. Torka bort allt fett och se efter noga.

Brickan och låsringen på drivaxeln måste sitta där.
Längre in är det inget som skiljer.

Lyckas du få i nåt som hindrar muttern till hjullagret att vrida sig, så ska det räcka med ett annat vakyumnav.
Jag rekomenderar att testa med munnen, så det inte läcker för mycket vakuum
Då läcker det in smuts till nållagret.

Micke.

Kolla på bildelsbasen efter ett nytt frihjulsnav.
Nya är dyra.
Ebay möjligen.

Be skroten kolla noga, så du får vakuumnav och inte ett av andra typen.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: 4wd fungerar inte.

18
Hej, ny medlem här, som lånar denna tråden.

Har lite undringar och är tacksam om någon kunnig kan svara.

Jo, jag har en -00, som köptes för ett år sedan. Det var en del strul, för den drev inte på framhjulen, så bilhandlaren hade den ett par gånger och grejade med. Enligt dem gjorde en verkstad reparationen. Efter första gången, då de bytte höger nav, funkade det fortfarande inte, så de tog in den igen. Fick tillbaks den och de sa att de inte monterat allt rätt och drivit i framändan har den gjort sedan dess.
Häromdagen skulle jag motionera bromsoken och upptäcker att naven inte kopplar ur... Läser denna tråd och känner då rejält glapp, där axeln går i i navet. De har väl fuskat, kanske svetsat ihop möget eller nåt?
Det är sådana vakumstyrda nav.

Efter eftersnokning, så ser jag att samma bilfirma startat om igen, nu i slutet på året. Verkar vara några kluddar, men jag får väl ge mig tid att klaga på dem. Om det nu leder någon vart..

Grejen är att jag har en -95, med bra halvautomatiska nav ståendes. Passar dessa och axlarna från den på den nyare?

Och så undrar jag vilken utrustning jag behöver, för att läsa av felkoder. Har mest skruvat med äldre förgasarmotorer genom åren, så det har inte blivit av, att jag satt mig in i och lärt mig det där.. Känner att det börjar bli dags nu, när dessutom "Check"- motorlampan har tänts.

/Robert

Re: 4wd fungerar inte.

19
Tjena.

Ta loss frihjulsnavet och kolla om navet är svetsat, eller fel ihopsatt.
Innre ringen skall snurra fritt.
Är det svetsat, så anmäl dom.

Ang glappet.

Inre nållagret är slut. Kia har dåliga sådana, och om frihjulsnaven inte släpper eller om man har manuella håller dom inte.
Glapp på ca 1-2mm är ok.
Tyvärr är själva drivknuten innre lagerbana. Inte ovanligt att även lagerytan på drivknuten är kass. =drivknutbyte också.

Ang motorlampan.
Gå till http://www.troublecodes.net/kia/ och kolla in hur du läser felkoder med hjälp av en skalad kabel i diagnosuttaget i motorrummet.Funkade fint på min.
Googla "kia fault codes" om inte länken funkar.
Ignorera angivelsen om årtal. I usa har alla före -96 OBD2 uttag.

I Sverige efter -01.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: 4wd fungerar inte.

20
Tack.
Ska in och snoka i läsandet av felkoder.

Jo, jag skulle glott på vänsternavet i helgen, men annat komm emellan. Har kollat lite på det gamla, utbytta högernavet, som jag fick med mig hem.

Det är mycket mer glapp än en millimeter och på min gamla -95 är det inget glapp. Därför jag tänkte, om man kunde flytta över, om bilfirman krånglar?

Jo anmälas ska de absolut om jag hittar fusk.

Jag återkommer, när jag vet mer.

/Robert
Skriv svar

Återgå till "Problem"