Annons

Oljeförbrukning

1
Jag har haft problem med oljeförbrukning på min Kia Sportage Diesel 4W 2011, (mätarställning ca 5900 mil).

Första ägaren fick återfylla cirka 3 l innan första service, jag har fått återfylla rätt många liter själv. Verkstaden tog in den och tömde den på olja, vägde den, körde 150 mil, och sen tömdes bilen på olja och vägdes igen. Enligt verkstaden hade den dragit i sig mellan 0,75-1 l olja på den sträckan. Nu har vi fått svar från KIA centralt som menar att detta är en helt normal oljeförbrukning?? :shock:

Är det någon mer än jag som upplevt denna onormala förbrukning, har ni i så fall hittat någon anledning till det? Det är inget läckage och inte heller något sot i avgassystemet. Verkstaden kan helt enkelt inte förklara vart oljan tar vägen.

Jag menar med en körtsträcka på ca 2500 mil per år så menar KIA att det är fullt normalt att du som bilägare till en relativt ny bil ändå ska punga ut med över ca 3000 spänn extra i oljakostnad per år?? (20 l a 170 kr)

Överväger starkt att byta mig till en annan bil men mottager gärna synpunkter och erfarenheter.
Annons

Re: Oljeförbrukning

6
Hej jag har en Optima 2013 som gått 1750 mil
nu .

jag har fått fylla på olja redan vid 600 mil med 1.5 liter och nu igår med 1,5 liter
så alltså drar den 1,5 liter på 875 mil
och det är ju likadan motor som i Sportagen 1.7 CRDI

Re: Oljeförbrukning

7
Idag började oljelampan lysa så jag stannade vid närmsta kia återförsäljare och frågade om olja.
Fyllde på 2L och Stickan visade precis på max. 3 timmar senare och oljelampan lyser fortfarande. Vafan?
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Oljeförbrukning

8
zoorg skrev:Idag började oljelampan lysa så jag stannade vid närmsta kia återförsäljare och frågade om olja.
Fyllde på 2L och Stickan visade precis på max. 3 timmar senare och oljelampan lyser fortfarande. Vafan?
Måste man in på verkstad och nolla lampan?
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Oljeförbrukning

9
Sökte på forumet och hittade svaret.
Man skulle vrida om nyckeln i tändningen 3 gånger i följd så försvann varningslampan.
Tack alla ni som delar era erfarenheter här :-)
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012
Skriv svar

Återgå till "Problem"