Annons

Elproblem med dragkrok

1
Jag har problem med att bilen inte startar efter att jag kopplat in en Erich-Jaeger elsats till dragkrok. Misstänker att health-check misslyckas. Om jag tar bort den kontrollbox (troligen transistorer istället för relän) som kontrollerar bakljus och bromsljus så startar bilen.

Detta händer inte varje gång, men det verkar som om kontrollboxen tjuvar ström så att hälsokontrollen inte går igenom. Sannolikheten för problem verkar större ju längre bilen står.

Har kontakt med både säljare och tillverkare, men tänkte få lite feedback rörande liknande problem i just Kia Sportage...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.
Annons

Re: Elproblem med dragkrok

2
Om jag inte för hjälp med att lösa detta, så funderar jag på att bygga min egen lösning.

Ett par relän från Biltema, inklusive socklar, samt flatstift för att kunnakoppla in trådarna från socklarna i sockeln till Erich-Jaegers styrbox (relä, eller snarare transistorbaserad) skulle antagligen fungera alldeles utmärkt. I praktiken hade jag lika gärna kunnat köpa en universal-sats från Biltema och klämma in allting med, som det är nu så har jag bytt ut hälften av alla delar i kitet bara för att felsöka...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

Re: Elproblem med dragkrok

3
Hej.

Du har inte skrivit vad du har får årsmodell.

Modellanpassade kontrollboxar för släpbelysning måste väl programeras in?
Dvs tala om för datorn att den finns.

Jag har inte hört talas om någon "plugg and play" variant, eller ens universal som fixar can-bus. (Eller LIN-bus, om vi är petiga)
Biltemas reläbox är väl avsedd för fordon där systemet inte tål extrabelastningen släpets lampor ger.
Belastningen och tom ev frekvenser som reläspolen ger kan ge datorn hicka.

Undrar om du inte har ett sånt problem.

Personligen hatar jag can-bus för belysning. Bara ett sätt att krångla till något enkelt för att spara lite kabel.


Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Elproblem med dragkrok

4
Hej igen.

Tänkte till lite, och kollade upp.

Boxen för släpbelysning kopplas sannolikt direkt till centraldatorn, och då via Can-bus

Dessutom finns universal, som inte kopplas till centraldatorn.

Var lite för snabb....

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Elproblem med dragkrok

5
Nu känner jag mig bra dum...

Hittade problemet, det var bakom ratten. Visste nämligen inte om att man måste ha nere kopplingen om man startar med handbroms i....

Bilen har vägrat starta på morgnarna ibland och jag har testat fram och tillbaka hur många gånger som helst, men felet har bara funnits när jag har haft reläerna till dragkroksuttaget i. Dessutom inträffar det bara på morgonen.

Så igår eftermiddag så vägrade bilen starta hur jag än gjorde. Mätte batteri mm allt var OK. Var på väg att ringa bärgaren, då bilen helt plötsligt startade igen. Fattade ingenting, då bilen vägrade starta direkt efteråt igen...

Efter mycket testande så upptäckte jag sambandet och kände mig så dum. Jag hade inte fått information om detta vid köpet och inte heller manualen informerade om att en startspärr finns (den påpekar dock att man skall trycka ned kopplingen) . Senast jag känt mig så dum var när jag inte fick ut nyckeln ur en lånad Saab när jag just tagit körkort för över 20 år sedan...

Inser nu också kopplingen till varför jag bara på morgnarna hade problem att starta bilen - det inträffade bara när jag gick ut till bilen före barnen och startade bilen för att få bort imma/frost i bilen innan jag skulle köra iväg. Detta inträffade faktiskt aldrig utan att jag hade barnen med mig (fram till igår eftermiddag då). Det är lätt att hitta mönster som inte finns, i mitt fall att batteriet inte skulle orka starta med dragkroksreläerna inkopplade vid en låg temperatur...

Jag kör många hyrbilar, men detta är första gången jag drabbats av detta. Ringde till svågern som kör en Toyota som hade ringt verkstaden när hans bil vägrade starta efter några veckors ägande. De tipsade honom om att man skall trycka ned kopplingen. Detta var inget som han skulle berättat för mig om, såvida inte jag berättat först... ;-)
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.
Skriv svar

Återgå till "Problem"