Annons

Motorn låter skumt.. tror jag!?

1
Har uppmärksammat ett konstigt ljud som kommer när jag gasar, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet men det låter som motorn är trött när jag gasar. Har inte märkt att bilen har blivit segare men ljudet är nog nytt, tror jag..

Jag har alltid, och då menar jag alltid musik på rätt hög volym så har inte riktigt uppmärksammat ljudet förut. Men körde utan musik igång för ett par dagar sedan och tyckte motorn lät jävligt skumt. Sedan dess har jag lyssnat av varje dag och märkt att ljudet är kvar.

Som sagt så är det svårt att förklara hur det låter, ska försöka spela in det i eftermiddag och slänga upp här, men den låter trött på något sätt.

Någon som märkt något liknande? Jag är första ägaren och fick bilen aug förra året, är en 1.6á bensinare.

Ska försöka spela in ljudet och återkommer!
Annons

Re: Motorn låter skumt.. tror jag!?

3
zoorg skrev:Samma här. Min låter som en korsning av diesel och elmotor.
Ska in med bilen 12 juni och byta växellåda, då ska dom även kolla upp ljudet.
Har oxå en 1.6 bensin 2012 uttagen i aug.

Jamen precis, exakt så låter den!!, kan du inte återkoppla vad dom sa gällande ljudet när du har kollat upp det med verkstaden?

En annan fråga, jag köpte min Kia på Autosöder, och det är rätt långt bort för min del. Hur funkar det med sådana här garantiärenden ( om det nu är det ) måste jag lämna in bilen hos dom eller kan jag åka till kia i akalla? Och om dom anser att inget är fel, får jag stå för kostnaden av felsökningen då?

Tacksam för svar =)

Re: Motorn låter skumt.. tror jag!?

4
maccswe skrev:
zoorg skrev:Samma här. Min låter som en korsning av diesel och elmotor.
Ska in med bilen 12 juni och byta växellåda, då ska dom även kolla upp ljudet.
Har oxå en 1.6 bensin 2012 uttagen i aug.

Jamen precis, exakt så låter den!!, kan du inte återkoppla vad dom sa gällande ljudet när du har kollat upp det med verkstaden?

En annan fråga, jag köpte min Kia på Autosöder, och det är rätt långt bort för min del. Hur funkar det med sådana här garantiärenden ( om det nu är det ) måste jag lämna in bilen hos dom eller kan jag åka till kia i akalla? Och om dom anser att inget är fel, får jag stå för kostnaden av felsökningen då?

Tacksam för svar =)

Yes. Oljudet började för mig i vintras när det var -20.
Du kan lämna in den till vilken kia-verkstad du vill. Jag har själv kollat med olika.
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012
Skriv svar

Återgå till "Problem"