Annons

Kylarvätska, nivå

1
Hej! Köpte en nästan ny (1600 mil) Sportage 2012 på Svenska Bil i Stockholm. Säljaren var mycket trevlig och affären gick smidigt till. Jag tog flyget ner till Sthlm och hämtade bilen och körde upp den till Norrbotten. Jag är alltid noga med alla vätskor i bilen, såsom olja mm. Tyvärr kontrollerade jag ej detta när jag hämtade ut bilen, mycket pga att bilen enligt säljaren skulle vara "leverans servad". När jag kommer hem efter 10 timmars körning, åker jag direkt till jobbet för att spola av bilen, kontrollerar samtidigt oljenivån och upptäcker då till min förvåning att nivån är under L strecket! Inte bra, ringde dagen efter till säljaren på Svenska Bil och påtalade detta. Jag fick ersättning för 1 L olja som jag köpte på min lokala KIA handlare. En vecka senare när jag håller på att installera extraljus på bilen upptäcker jag att behållaren till kylarvätskan är helt tom! Åker förbi min lokala KIA handlare igen (Åkte egentligen dit för att fråga hur verkstaden kopplar extraljus) och köpte 1 L kylarvätska och fyllde upp behållaren till Max strecket. Detta orkade jag inte ta upp med säljaren på Svenska Bil. När jag för tre dagar sedan tvättar bilen passar jag på att kontrollera vätskorna igen och upptäcker att behållaren med kylarvätska återigen är tom!! Ringer direkt till min lokala KIA handlaren och bokar ett verkstadsbesök för att provtrycka systemet. Jag hoppas ( Och ber till gudarna) att detta är ett garanti ärende. Och med tanke på hur mycket Svenska Bil bil missat, misstänkte jag att bilen hade detta "fel" redan innan jag köpte den. Någon fler som haft problem med kylsystemet?

MVH / Erik
Annons

Re: Kylarvätska, nivå

4
Uppdatering i mitt problem!

Har nu haft bilen på verkstad två gånger. Enl verkstaden var det några klämmor som var i dåligt skick så att vätskan kunde sippra ut. Jag har dock lite svårt att tro detta... Men men, vi får se. Tycker man borde sett var en hel behållare kylarvätska försvunnit, har kollat maniskt varje gång man parkerat bilen:P. Men verkstadsgubben menade på att det under färd vid vissa temperaturer i motorn/kylaren kan sippra ut. Ja ja, den som lever får se. Som tur är har man nybilsgaranti och betalar inte en krona :)

/E
Skriv svar

Återgå till "Problem"