Annons

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

31
Tja då är det ännu en Sportage 1,7 diesel som tappat orken!

Ca 5 minusgrader o släp bakom... tappade orken precis som beskrivits. Som tur var kunde jag flytta på mig innan betydligt tyngre fordon fick köra om mig... istället för över mig...

Hälsosamt - Nä inte särskilt!!

Har ni som sagt er tala med Kia och Konsumentverket fått någon respons? En bil med ett medvetet fel av denna typ är väl i princip "framkallande av fara för annan" tror jag det heter i lagtexten. Själv ska jag testa att pingla Kia nu.

//Anders
Annons

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

32
Kia är nu uppringda informerade och mailade. Man berättade att detta är prioriterat och att man utreder det nu. Samt att vi som hört av oss ska bli kontaktade. Jag påpekade också detta som skrivits att det är en garantiåtgärd i Storbritanien. Samt att dom uppenbarligen är medvetna om problemet och att vi därför förväntar oss ett snabbt handläggande då detta gör bilen onödigt farlig.

Nu får vi vänta och se, i allafall några dagar.

//Anders

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

36
Svar till Anders1960 och Olzon.

Jag har fått följande svar ifrån Kia, så nu väntar jag på att de skall återkomma.
Dessutom, tar inte Allmänna reklamationsnämnden upp fordonsrelaterade frågor som understiger 1000 kronor, så det var smart av Hedin Bil sänka min faktura till 800 kronor.

"Hej Annelie,
Först vill jag be om ursäkt för om hanteringen av ditt klagomål uppfattats som att du inte fått gehör för dina synpunkter.
Det har inte varit vår intention och är olyckligt. Jag hoppas vi kan få dig bli en nöjd Kia ägare igen.

Vi är naturligtvis tacksamma att du har kontaktat oss i ditt ärende så att vi kan analysera grundorsaken till det uppkomna felet. Det är av största vikt för oss på Kia att förstå varför detta uppkommer och vi tar detta på största allvar. Men vi måste förhålla oss till en viss process så vi med säkerhet vet vad felet beror på.
Innan vi vet svaret på analyserna måste jag be dig vara tålmodig trots att jag förstår det är frustrerande.

Vi kommer återkoppla till sig så fort analysen av filtren är gjorda. Detta kommer ske relativt snabbt så jag hoppas ha en återkoppling till dig i slutet av nästa vecka redan.

Du är alltid välkommen att kontakta mig om du har frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsningar
Louise Westman
Aftersales Manager

Kia Motors Sweden AB
Kanalvägen 12 , 19461 Upplands Väsby
T +46 8 400 443 25 M +46 76 180 40 25
E l.westman@kia.se W http://www.kia.com

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

37
Samma har ju hänt med min Ceed. Känns som att vi snart får starta upp en helt egen avdelning på Forumet för just bränslefilter till CRDI motorerna.......

Ska bli kul att se vad kia kommer med för lösning till oss. :think:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

40
Har råkat ut för samma problem, efter 4800 mil. Bilen slog tvärstopp vid en omkörning av en långtradare.
Var på KIA-vst i Skövde och fick filtret utbytt och efter lite "tjöt" blev det gratis, sk GOOD WILL.
Skall tydligen bytas vid 6000- mils service, men slammar igen långt tidigare. LIVSFARLIGT på motorvägen!
Skriv svar

Återgå till "Problem"