Annons
Annons

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

12
Strandberg74 skrev:Felsökningen Hedin Bil (gamla Svenska Bil) i Akalla gjorde visade sig vara bränslefilter även för mig, vägrade garanti och skulle ha 2600kr för att byta filter - men det får de ta av nån annan kund.

Jag ska byta själv - men har ingen aning om var det sitter - nån som vet?
Sådär - trång och lite pillig men klart! Man behöver ta bort vindrutetorkare mm för att komma åt, det sitter som sagt bakom batteriet. Smart med klick kontakter på slangarna. Hoppas man klarar mer än 2000 mil tills nästa gång, har mest tankat på din-x samt OKQ8, men nu blir det bara Statoil och se om det blir bättre.

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

13
Hej,
var på väg till jobbet imorse på E18 mellan Bålsta och Kista då detta hände mig också. Motorn tappade helt kraft och det var läskigt då det är mycket bilar i rusningstrafik. Som tur var orsakade det inte en krock men vad hade hänt om jag låg i vänsterfilen? Körde in till vägkanten, vred av nyckeln och startade om motorn. Döm om min förvåning men motorn startade om och inga problem var det vid gaspådrag. Körde ytterligare ca. 1 kilometer när det återigen inträffade. Gjorde om samma sak igen, och vid tredje gången det hände så körde jag av vid Jakobsberg och ringde Kia Assistans.

De visste inte vad felet kunde vara utan skulle skicka en bärgare. Jag bad om att bli kopplad till Hedins i Akalla och när jag talade med dom så ville de inte att jag skulle köra vidare med bilen utan få den bärgad till dom.

Har den inne nu för felsökning.

Men detta är läskigt, det kan mycket väl orsaka en kraftig krock med personskador som följd när bilen så bara tappar kraften. Jag läste det engelska forumet och där är man också mycket oroade över trafikolyckor orsakade av detta.

Till saken är att jag sällan kör över 2000 varv, kör på cruise control och ligger strax under 100 på motorväg vilket är strax under 2000 varv.

Vad jag förstod av det engelska forumet så tar Kia service ett byte av filtret på garantin? Men inte i Sverige? Bilen har bara gått 2700 mil.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Tappar drivet efter 2500 varv

16
Detta har hänt flertalet ggr för mej med att bilen går i nöddrift, samtliga gånger har det varit i samband med att antispinn slår till och stryper motorn. I mina ögon kan detta vara att mjukvaran är dålig, det kan alltså vara så (liksom med filtret) att bilen känner av att bränsletillförseln blir dålig och då går över i nöddrift. Är det så så är ju mjukvara på tok för känslig. Nöddriften återställs när man startar om bilen.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

17
Hej Anders, exakt detta hände mig!
Orsaken till detta är följande:
denna motor 1,7 har undermålig värmning av dieseln, vilket medför att den "klumpar" sig vid kyla.
Detta problem verkar inte drabba 2.0 då den har en pump i tanken som även trycker bränsle fram till filter, vilket då verkar fungera bättre -vilket 1.7 saknar

Kia forsätter att skylla på dålig dieselkvalite - men det är inte problemet.

Detta är en STOR trafikfara och kommer fortsätta så länge det är kallt och man har ett filter som inte är nybytt.

I fredags skulle Hedinbil i Akalla ha 2600kr av mig för att byta filter - vilket de inte fick - gjorde detta själv.

Tycker vi alla ska ringa till Kia Generalagent och påtala detta varje dag så de får upp ögonen för detta problem, jag tycker vi även ska skriva en artikel om detta.

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

19
Freddan_82 skrev:Hur motiverar Kia och dess återförsäljare att bränslefilter måsta bytas så ofta och så tidigt? Jag har aldrig hört om någon annan bil med det bekymret.
Detta svar fick jag av Kia idag:

Tack för ditt mail.

I förekommande fall har de analyser vi låtit utföra av två oberoende laboratorier entydigt visat att det problem du erfarit är ett bränsleproblem.
Sålunda är det inte bilen som är vållande och där med ej någon garantifråga.

Vi föreslår att ni kontaktar aktuell bränsleleverantör.

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Kia Åström Customer Service

Kia Motors Sweden AB

Kanalvägen 12 , 19461 Upplands Väsby

T +46 8 400 443 08 F +46 8 400 443 90

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

20
Strandberg74 skrev:Hej Anders, exakt detta hände mig!
Orsaken till detta är följande:
denna motor 1,7 har undermålig värmning av dieseln, vilket medför att den "klumpar" sig vid kyla.
Detta problem verkar inte drabba 2.0 då den har en pump i tanken som även trycker bränsle fram till filter, vilket då verkar fungera bättre -vilket 1.7 saknar

Kia forsätter att skylla på dålig dieselkvalite - men det är inte problemet.

Detta är en STOR trafikfara och kommer fortsätta så länge det är kallt och man har ett filter som inte är nybytt.

I fredags skulle Hedinbil i Akalla ha 2600kr av mig för att byta filter - vilket de inte fick - gjorde detta själv.

Tycker vi alla ska ringa till Kia Generalagent och påtala detta varje dag så de får upp ögonen för detta problem, jag tycker vi även ska skriva en artikel om detta.
Hej Strandberg,
jag hämtade ut bilen imorse från Hedins i Akalla, orsaken var som i ditt fall bränslefiltret enligt deras felsökning. Kostnad 2910 SEK för felsökning och byte av filter. Min kommentar om att detta är konstigt och att det talas mycket om detta på diverse KIA forum avfärdades som att detta är ett ovanligt fel på Sportage. Servicekillen/ teknikern jag pratade med igår sa att normalt bytes filtret första gång vid 6000 mila service. (Bärgningskillen sa att det är ytterst ovanligt att dom får bärga en KIA).

Håller helt med att som det är nu så är det en STOR trafikfara (förenat med livsfara) att mjukvaran stänger av motorn vid känningar, då är det betydligt bättre att en varningslampa börjar blinka. Nu måste man alltså vara rädd varje gång man kör på vintern och undvika att ligga i vänsterfil? Helt otroligt. Just 1.7 liters motorn verkar som sagt vara problemet här, inte 2,0 liters enligt samstämmiga uppgifter från det engelska forumet.

Skall tillägga att jag mest tankar på OK/Q8 eller Tanka (i Jakobsberg) då de för det mesta har det lägsta priset på Diesel.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal
Skriv svar

Återgå till "Problem"