Annons

Tappar drivet efter 2500 varv

1
Hej

Har en Sportage 1,7 Diesel som är uttagen maj förra året. Och imorse när jag åkte till jobbet kom mitt första problem med bilen. Och jag hoppas ni kan hjälpa mig vad det kan vara.

När jag gasar up bilen så tappar den all drivkraft i motorn efter 2500 varv. Det gäller på alla växlar.
Vit Sportage 1,7 CRDi 2012
Annons

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

2
Samma sak har hänt mig, på väg hem från Tyskland, helt plötsligt tappar bilen ork och går att köra i max 70 km/t.

I går tvärdog bilen på vägen utan anledning.

Också en 1,7 diesel, man som gått ca 4500 mil.

Vid kontakt med verkstaden så har man aldrig hört talas om något liknande.

Finns det flera drabbade ??

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

3
Marcusson skrev:Hej

Har en Sportage 1,7 Diesel som är uttagen maj förra året. Och imorse när jag åkte till jobbet kom mitt första problem med bilen. Och jag hoppas ni kan hjälpa mig vad det kan vara.

När jag gasar up bilen så tappar den all drivkraft i motorn efter 2500 varv. Det gäller på alla växlar.

Verkar vara ett ganska vanligt problem om man googlar.
Även äldre modeller.

http://www.justanswer.com/uk-car/60zh0- ... power.html
Kia Sportage EX1.6 Komfort silver sirius 2012

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

5
Råkade ut för samma problem igår. Tillslut tändes motorlampan.
Lämnade bilen till Hedin Bil, som kollade felkoder (lampan lös inte när jag körde bilen till verkstaden och den gick normalt) De ringde efter ca 2 tim. felkod fanns gällande bränslefiltret,inget ovanligt enligt kundmottagaren oavsätt modell eller märke. Filtret går ej på garanti trots att de sa att det är vanligt då dieseln blandas med rapsolja och annan skit så sätts de igen tidigare och oftare än normalt. Skall bytas enligt intervall 6000mil och min har nu gått 2200mil. De gav dock ett bra pris för allt.
KIA Sportage 1,7 crdi -12 & KIA Picanto 1,0 ex eco -07

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

6
Hej!

Har en Sportage 1,7 Diesel 2012 3000 mil. I söndags var jag på väg från Stockholm till Helsingborg. Bilen tappade kraft vid Hammerhus och motorlampan började lysa. Bilen blev orkeslös och varavde max 2500 varv. Det blev bärgning till Jönköping och Hedin bil.
Problemet var ett bränslefilter som var igensatt. Hedin bil byter men kan inte ta det på garanti för att KIA nekar till ersättning för detta.
Kontaktar mitt oljebolag OKQ8 som mycket väl känner till problemet med KIA bilar.
Det är skam att man inte tar ansvar för en undermålig produkt

Sista KIA för mig

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

7
Det som händer när era motorer tappar ork, ej går fortare än 70 och dyligt kallas för nöddrift eller "limp home"(mode ordet) vilket betyder att datorn känner av ett fel och sätter motorn i typ felsäkert läge då massa saker stryps som tex turbotryck och annat, detta gör den då för att felet inte ska orsaka större skador på motorn.
Oftast så nollas detta om man startar om bilen och den går normalt ända tills den känner av felet igen.

En liten parantes bara :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Tappar drivet efter 2500 varv

8
Detta hände mig idag med - varvade inte mer än 2500 sen tändes motorlampan, ringde givetvis kia som sa "kör på eget ansvar med bilen". "-glöm det sa jag, då blir det bärgning och hyrbil" vi gjorde ingen felsökning över telefonen, har ju Kia assistans.
Bilen är drygt ett år och 2100 mil 1,7crdi.
Är det diseselfilter och det måste bytas efter 2000mil så är detta under all kritik och jag kommer driva det till ARN om de ska ha mig att betala detta. Ni som drabbats - drev ni en process mot dem? Eller gillade ni bara läget att betala?
Skriv svar

Återgå till "Problem"