Annons

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

51
onbird skrev:Efter 200 mil i min 2013 börjar farthållaren bete sig underligt till och från. Ofta när man ska sänka hastigheten via några tryck på set- reglaget så minskas inte farten utan "farthållandet" stängs av, gröna set-lampan släcks i instrumentpanelen och sen är det snudd på omöjligt att få på farthållaren igen. Det kan krävas tio tryck på set- eller rent utav att stänga av/sätta på "aktivera farthållare"-knappen helt. Någon som varit med om det här? Eller försöker jag mig på fartreglering som inte ska funka? På tidigare bilar har jag ofta helt kunnat styra hastigheten upp och ner med + och - vid långkörningar...
Jag har samma problem. Det uppstår slumpmässigt och väldigt irriterande när man kör på motorvägen. Jag påpekade detta för Kia i Växjö vid service och de kände inte felet... "standard svar... bla bla" När de testade så funkade sa de. Hallo! slumpmässigt problem sa jag! De skulle kolla med Kia och återkomma.
Lämna Kia till din handlare och klaga lite :)
Annons

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

52
Också bekymmer med farthållaren. Med "SETreglaget" menar ni +-knappen? Är van från tidigare bil att ett tryck på minus sänkte farten med två km men tror inte att det funkar så på min KIA. Ska man inte här hålla inne minus tills man uppnår önskad fartreducering?

Men jag har på pricken samma upplevelse som onbird!
KIA Sportage EX komfort 2012. Techno Orange. Parkeringsensorer runt om. Dragkrok

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

54
Har nu haft min Kia i ca två veckor och är på det stora mkt nöjd men jag ogillar (borde haft koll på detta) att sittdynan är för kort och att man inte kan reglera lutningen på den.

I övrigt som sagt nöjd, lite vinglig vid motorvägsfart men det hade jag förväntat mig. Läste att man kunde få ordning på det genom att byta däck men jag lider hellre lite än kastar ut pengar på en omgång nya 18".

Ska bli spännande att se om de första intrycken består även efter att förälskelsen har lagt sig.

Njuter av en snygg bil med gott om utrymme för moderat peng :)

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

55
Är i stort väldigt nöjd, men några smågrejer finns det allt att störa sig på:

- Indikator på spolarvätskenivå saknas. Helt värdelöst på våra breddgrader, men lätt löst genom att alltid ha en reservdunk i bilen.
- Auto-UP på elhissarna saknas!? Varför bara Auto-DOWN??
- Placeringen färddator-knappen, som många andra verkar tycka, borde sitta på ratten.
- Att inte ute-temperaturen syns hela tiden, utan döljs under en sida i färddatorn.
- Bökig röstuppringning, måste säga nummer/kontakt först, sen namn och sen vilken telefon (mobil/hem/arbete) för att sedan avsluta med bekräfta mina val!? Minst två steg för mycket!
- Inbyggda mikrofonen dålig, måste tala väldigt tydligt och nära mikrofonen för att man skall höras.
- Känns som förarsätet sjunker ihop av sig själv. Håller inte inställningen, utan man får med jämna mellanrum "pumpa upp" sätet.
- Materialvalet i kupén. Känns billigt och blir lätt repat/märken. Särskilt panelen framtill ovanför instrumentpanelen.
- Infällning av backspeglarna via nyckeln saknas. Saknar funktionen från min SAAB jag hade tidigare. Hålla intryckt låsknappen på nyckeln fällde in backspeglarna och fälldes ut automatiskt vid hastigheter över 30km/h.


Har för övrigt en 1,7l CRDI av årsmodell 2011

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

57
Detta har jag stört mig på än så länge

- högt vägbuller inne i kupén
- man får smälla igen dörrarna
- sidospeglarna fälls inte in automatiskt när man låser bilen
- automatfunktionen till fönsterhissen är felvänd
- man kan inte byta låt via ratten när man kör Spotify, eller att låtens namn kommer upp i display´n
- fattas en diod i dörren eller vid framrutan som visar att bilen är låst/larmad
- varför LED-lampor fram men inte bak?
- servicemeddelande kommer inte upp i färddatorn
- röstkommando förstår inte riktig svenska dvs skånska =P
- dålig mikrofon till telefonen, låter burkigt
- backsensorerna verkar för sent, vill att det ska börja pipa lite tidigare
Kia Sportage 1,7 CRDI 2013

http://www.gyroflyg.se

Särskrivningar borde vara olagligt!

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

58
MattiasP skrev:Detta har jag stört mig på än så länge

- man kan inte byta låt via ratten när man kör Spotify, eller att låtens namn kommer upp i display´n
Skumt att du har detta problem, för det har inte jag med min SonyEricsson, jag kan byta låt via ratten.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

60
Anders1960 skrev:
MattiasP skrev:Detta har jag stört mig på än så länge

- man kan inte byta låt via ratten när man kör Spotify, eller att låtens namn kommer upp i display´n
Skumt att du har detta problem, för det har inte jag med min SonyEricsson, jag kan byta låt via ratten.
Samma här, har inga problem med att byta låt på ratten och ser även vilken låt som spelas på min stereo. Har en iphone 5 men funkade med min iphone 4 med. Har stereon med NAV skärmen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"