Annons

Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

1
Hej,

Jag är super nöjd med Sportagen men som alla andra bilar finns det alltid något som inte funkar. Här är min lista:

- Att sidospeglarna blir så förbannad skitiga efter några mil med vinterväglag på motorvägen
- Efter att man spolar så samlas spolarvätska rester i mitten samt vid föraren sidan som trycks upp i rutan. Ganska irriterande.
- Att man måste ta ut nyckeln för att dörrarna skall låsas upp om man försöker öppna utifrån. Det händer ganska ofta att man går ut och nyckel sitter i bilen. Så måste man gå tillbaka för att låsa upp dörrarna. Värsta i-landsproblem :lol:
- Stereon kunde ha haft lite mer kraft
Annons

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

3
Vad menar du med att ta ut nyckel? Ur tändningen?
Då finns det ju en lås-knapp på dörrhandtaget.
Vilken version har du? Jag har med navigator och jag är riiiiktigt nöjd
Med ljudet i min bil, speciellt när jag kör spotify genom mobilen och trådlöst med blåtand. Riktigt bra bas.
Men min har ju bättre ljud än vanliga KIA:n.

Det jag stör mig på är att man måste smälla igen dörrarna för att de ska gå igen.
Har även märkt att varje gång jag tvättar bilen så blir förarrutan alltid skitig när
Jag drar ner rutan upp o ner. Händer ej de andra rutorna så vet inte om
Listerna är så bra på den sidan. Jag skulle även vilja ha ett armstöd.
Antingen på sidan av sätet som man kan dra ner eller att den där mittenkonsolen
Satt lite längre fram...

Rutan borde vara automatiskt när man även drar upp, inte bara ner.

Håller med om att bagageluckan är rätt liten. De sjukt hur snabbt backspeglarna blir skitiga. Håller med där

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

5
Irriterar mig mest på att man måste smälla igen dörrarna, sen är ju bagage utrymmet i minsta laget (jämför med min gamla Saab 9-3).
Riktigt seg på att bli varm, både oljetemp och kupé (även här jämfört med förra bilen).
Hade kunnat varit mer tryck i stereon också.
SÅLD - - Sportage 1.6 EX Komfort 2012, Sirius silver. - - SÅLD

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

6
Imobimo: Precis. Om man lämnar nyckel vid tändning och går ur bilen så kan man inte öppna dörrarna på passagersidan eller bagaget. Bara framme går det att öppna.
Om man tar ut nyckeln så kan alla dörrar öppnas utifrån utan problem. Visst kan man använda lås-knappen men man måste komma ihåg det också :)

Jag har en -12 1,7 Sportage. Ingen GPS variant.

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

8
Jag lämnade in bilen för att koppla bort det.
Väntade i hallen, kostade inget för mig. Dom ville göra det i samband med servicen, men jag ville inte vänta.
Tror det gjordes när jag haft bilen i en eller två månader.

Det jag är missnöjd med bilen är nog ljudet i stereon.
Och kanske lite missnöjd med att jag valde minsta diesel motorn, inte att jag saknar 4wd men det extra kraften.
Kia Sportage 1.7 CRDI Komfort. 2012 Orange
http://www.garaget.org/?car=278250

Re: Nämn vad du är missnöjd med din Sportage

9
Finns väl redan trådar om detta i forumet, men här kommer min lilla lista:
*Dörrar som inte stänger ordentligt.
*Spolarvätskan som åker upp på rutan igen och dålig torkeffekt.
*Avsaknad av intervalltorkare eftersom automatiken inte fixar snö.
*Klen stereo. (Fixad med 2 slutsteg, baslåda och ny Kenwood-enhet. Tyvärr är inte originalhögtalarna riktigt OK men det verkar inte så kul att demontera dörrarna o fixa nya plastkoppar till nya bättre högtalare. :( )
*Uselt ljus. (Fixat med xenonkonvertering och tre stora Hella med xenonkonvertering.)
*Litet bagageutrymme. (Även om jag tar bort baslådan som upptar 40% av volymen idag...)
Automatlåsningen av dörrarna, men vid första servicen får de programmera om det.
*Armstödet mellan stolarna borde gå att reglera i höjd/längd.
*Trots att bilen är så hög slår jag skallen i takkanten när jag sätter mig i bilen.
*Valde lilla dieselmotorn. Bilen är väldigt prisvärd i detta utförande men motorn är väl klen! Och drar ändå lite för mycket diesel. På 1700 mil snittar jag 0,72. Då är det en del husvagnsdrag och mycket stadskörning förvisso, men ändå!
*Färddatorn är ett skämt. Visar 1-1,5 dl för lite förbrukning. Varför ha den när den ändå inte är kalibrerad ordentligt?
*Att bilen körde sig självt i 47 km/t på en 40-väg förra veckan vilket kostade MIG 2000 kr.
*Den hårda plasten på instrumentpanelen är inte direkt premium...
*En flärpig pinne till motorhuven är lite vintage... Hade det varit så dyrt att sätta dit två riktiga hållare? (Såg att det går att fixa själv.)

Annars är det en förbaskat snygg bil och jag trivs kanon!
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Återgå till "Problem"