Annons

Oljenivå!

1
Hej hej!

Någon mer än jag som fått en oljesörplande Sportage?
1,7 Crdi -12 uttagen 27/1-12 kört 2000mil.

Idag tändes lampan för låg oljenivå! Det tycker iaf jag verkar knepigt! E så pass ny bil
Bör väll inte förbränna olja så! 1000 mil kvar till service..

VH Tobbe
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort
Annons

Oljenivå!

4
Älskar tekniska förklaringar, man lär sig något nytt varje dag!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Oljenivå!

5
Tack Gasar-Magnus för det utförliga svaret! Åkte till Min Kia handlare och köpte
Olja och kastade i!
På verkstaden sa man ungefär samma sak! Mest att det är vanligt att en diesel bränner 1-2 liter olja mellan servicarna.
Då undrar jag varför man inte har service en gång om året på en diesel som på en bensinare!

Aja, ingen skada skedd, vart bara fundersam då jag ägt en hel del bilar men aldrig varit med om det tidigare! Har iofs
aldrig haft en diesel förr!

Mvh Tobbe
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Oljenivå!

6
Varför drar inte alla bilar av samma modell o motor mycket olja isåfall?? Svärföräldrarna har denna bil och den drar ingen olja alls.. Min kia diesel drar heller ingen olja och har aldrig gjort det.. Måste vara något fel på dessa bilar som kan få i sig ett par liter olja mellan service tillfällena.. Det är min åsikt iallafall.. ;)

Re: Oljenivå!

7
Hände mig idag, 2100 mil uttagen 6 januari -12. Oljelampan lyser,stannar o kollar, helt tomt. Blir skjutsad till verkstaden, fyller olja men lampjäveln lyser fortfarande. Ignorerar detta o kör 2 km till verkstaden o får låna en bil. Ska inte kunna dra så mycket olja på dessa mil säger verkstaden. Vi får se hur det utvecklar sig....

Oljenivå!

8
Klart bilen kan dra en sticka olja på 2100 mil, det är inte alls ovanligt, tyvärr.
När du säger "oljelampa", är det då oljenivå eller oljetryck den larmar för?
Det är stor skillnad och är det oljetryck så är det riktigt illa.
När kollade du oljenivån sist?
Skriv svar

Återgå till "Problem"