Annons

Diffus styrning, vinande växellåda m.m årsmod 2012!

1
Tjo..
Har en Sportage 1.6 Comfort 12:a, uttagen i höstas.
Den ska in imorgon på 1500 mila service.

Då ska dom även "spela in ljudet" från växellådan och skicka till Kia Headquarter...jösses!!? (Läs problem 3)

Problem 1:
Styrning "kärvar" ibland vid körning rakt fram, som om servot stannat, typ!
Man småvrider lite för att korrigera spårbildning i vägen, men det känns som styrningen lagt av så man vrider lite mer och då hoppar det igång, men då blir det för mycket så man vinglar istället.
(Är yrkeschaufför, kör 3-500 mil i veckan, 44 år och har haft alla möjliga bilar och aldrig varit med om detta)

Problem 2:
Bakvagnen lever ett eget liv och styr bilen lite som den vill, speciellt med passagerare/last. MYCKET obehagligt när det var underkylt regn på vägen. Kombinera det gärna med problem 1 så blir det jobbigt!!!

Problem 3:
Vinande ljud från växellådan. Vi hörde det på 6:ans växel runt 80-90 men mekaniker på Windahls i Nora upptäckte att det lät även på fyran och femman vid ca. 2300 rpm. Troligen bottenstocken sa jag då och han nickade.

Problem 4:
Svårt att få upp temp i motorn (1.6 bensin). Var i Norge, ett par mil från Lillehammer och skulle ner dit. Startade bilen på morgonen, ca 10 minus, en bit upp i bergen från Lillehammer vilket gjorde att det blir en hel del nerförsbacke.
Lät bilen gå på tomgång medans jag skrapade rutorna.
Fick upp en del värme i motorn och kupe´n efter en mils körning, sen kom nerförsbackarna och det blev mest motorbroms körning. Efter ett tag så tyckte vi i bilen att det var lite kallt, jag kollade på tempmätaren och den var nästan nere på "kallt". Jag menar....HALLÅ....what is this??
Har aldrig varit med om en bil som "kallnat" bara för att den går på motorbroms nerför!!? (Det var inte bara nerför, det gick bitvis uppför oxå)
Kanske dax för Kia att installera en rullgardin a la gammal PV som man drar i innifrån, fan, det var ju bara 10 grader kallt.
Dieselbilar vet jag kan vara svåra att hålla tempen på men inte en bensinare...

Problem 5:
Känslig gaspedal. Ge 1 mm gas och bilen vill iväg, släpp gasen 1 mm och bilen saktar in, sjukt störande, speciellt vid kö-körning. Windahls har pluggat in sig i datorn på bilen och efter det vart det än värre, dessutom så drog den mer bensin efter den kollen...skumt :crazy:

Lite besviken på mitt första nybilsköp faktiskt och väldigt dålig respons från Windahls, vi har kört 1500 mil och det enda de gjort är att ställa in framvagnen vilket iof gjorde bilen något bättre i styrningen men långt ifrån bra.... :clap:
Annons

Diffus styrning, vinande växellåda m.m årsmod 2012!

2
Låter mycket konstigt då jag har en lika dan men klart att någon ska dra det kortaste strået.

Håller med om att bilen är väldigt ryckig på 1an och att det tar lång tid innan den blir varm men i övrigt känner jag inte igen mig i det du beskriver. Väldigt mycket otur med ditt exemplar antar jag.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Diffus styrning, vinande växellåda m.m årsmod 2012!

5
Känner inte igen något av problemen i min bil som är samma typ.

Speciellt inte det där med värmen, värmen i kupen kommer efter ca 1-1.5 km körning utan motorvärmare i stort sett oavsett utetemperatur.


Styrningen ska ju bli hårdare ju fortare man kör, Hastighetsstyrd el servo heter det och finns idag på de flesta nya bilar. Hur skönt som helst. :thumbup: sen om det är något knas med din styrning det låter jag vara osagt men som sagt den ska bli styvare i takt med att hastigheten ökar, och när man gör hastiga rörelser ska den bli lättare.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Diffus styrning, vinande växellåda m.m årsmod 2012!

6
Lindgren, har du en 1,6L motor då? Min tar riktigt lång tid på sig att bli varm i alla fall. Nu ska man inte jämföra en 1,6L motor 2ton bil mot en 3L 1,4ton bil men min gamla BMW blev så sjukt mycket snabbare varm :-P
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"