Annons

Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

1
Var precis iväg och hämtade ut våran nya sportage 1,7 orange med komfortpaketet idag. Hann endast komma drygt 2,5 mil från firman när vi skulle byta förare. Kliver ut ur bilen och känner hur det luktar bränt, kollar du under bilen och ser hur det rinner kylarvätska under bilen. Va f-n tänker man... Hoppar in och åker tillbaka med ett öga fast på temperaturgivaren som visst steg men inte så den koka. Verkstadgubbarna hade dock slutat för dagen så två försäljare kollar på den och säger att det är nog bara överfyllt i expansionskärlet som faktiskt fortfarande var toppfyllt och att det bara var vätska som tryckts ut. Brydde inte sig speciellt mkt om att vi sa att tempmätaren faktiskt steg (men den stod på 90 när de kolla efter den vilat en stund) utan skickade iväg oss igen. Denna gången kom vi endast 5km innan tempen var uppe i 130 och den koka. Fick tvärstanna, ringa tillbaka och firman skicka ut en gubbe. Han kunde dock inte så mycket utan konstaterade endast att det inte fanns en gnutta vätska i kylare och fick åka och hämta en mekaniker. Tydligen var det en slangklämma som inte inte satt åt tillräckligt så bilen fixades och kylarvätska fylldes på och till slut kom vi hem.

Men hur kul är det när man precis hämtat ut sin nya bil.. Sammanlagt tog det över två timmar från att vi lämnade firman första gången innan vi kom iväg plus 5mil i "onödan"

Ska ringa tillbaka till firman angående några papper på våran gamla bil. Tycker ni att man begära/förvänta sig någon form av kompensation? Våran kväll blev ju faktiskt förstörd i och med att vi skulle direkt iväg och handla sen hem och laga mat eftersom vi båda redan från början var hungriga, nu hade vi inget val utan var "tvungna" att äta ute innan vi kunde veckohandla. För att inte tala om känslan av att åka hem med en ny bil, förövrigt den första nya vi köpt, också förstörd. :|
Annons

Re: Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

3
Klåpare, de på firman. Du kanske ska kika på om det finns en bättre i din närhet. Eller om det finns en annan firma så kanske du kan nämna det i förbifarten när du ska prata kompensation nästa gång du snackar med det företag som sålde den till dig. Om du inte redan har en skyddsmatta till bagaget kan du ju be om en sådan, eller något annat tillbehör....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

5
JohanL skrev:Tycker att en matta är för dålig kompensation.

Jag skulle säga att man ska ha första servicen gratis för ett sådant problem. För bevisligen så har de inte genomfört leveranskontrollen tillräckligt noggrant.
Jag tror att vilken kompensation som helst är vad man för nöja sig med. Detta eftersom företaget inte har någon skyldighet att lämna kompensation. Det är upp till företaget hur de bestämmer.
Men man kan ju börja med att be om en fri service, när de ev. nekar till det går man vidare till mattan.

Det bästa är att inte bli sur eller irriterad eller slå näven i bordet och kräva kompensation. Bäst är att försöka vara så vänlig som möjligt...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

6
Självklart ska man vara trevlig.
De kanske inte har något lagligt krav på att lämna kompensation men det är ju bara att vänligt förklara att utan kompensation så lär de aldrig sälja en navkapsel till mig eller någon jag känner igen. Men en verkstad värda namnet lär ju själva föreslå kompensation, allt annat är ritkigt dåligt när man lägger en kvarts miljon på en ny bil och får ett fel som de borde ha hittat i leveranskontrollen.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

8
Tack för all feedback. Ska ta och maila Vd-n idag på den aktuella firman idag där jag ska ta upp både kompensation, fri första service samt att jag tycker även att motorn borde kollas så att inte toppen blivit skev eller dylikt.
Har ett äss i rockärmen och det är att mina föräldrar ska köpa en ceed och jag har inte berättat om vårat problem för dom än. Beroende på hur firman agerar i mitt fall så rekommenderar jag mina föräldrar dit eller inte.
Agerar inte firman schysst så namedroppar jag dom på en gång här också.
Men tack igen! :)

Re: Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

9
Bra vore ju om du har ytterligare en ÅF på orten, eller i närheten. Då kan du, om de inte godtar det du begär, att du lägger din service på bilen hos dem. Även detta med dina föräldrar.

Skeva toppar tror jag inte riktigt på. Det är väl mer åt "worst case scenario". Men visst ska man ta fram det i kritiken att de inte gör riktig leveranskoll på bilen. Det är ju någon på verkstaden som undertecknat att de gjort det.

Du körde väl inte någon längre sträcka med kokande motor?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Hämta ut ny sportage - kom 2,5 mil sen stopp..

10
Nej vi körde inte så långt. Märkte ju att vätskan rann 2,5 mil från firman men på tillbakavägen steg tempen väldigt lite över 90, dock var var ju all kylarvätska redan utrunnen ngn gång på vägen tilbaka har jag förstått efteråt eftersom det inte rann ngt när vi kom tillbaka och de kolla på den. Efter de skicka iväg oss igen så var det min sambo som satte sig bakom ratten. Då var tempen på 90grader men med facit i hand så var ju som sagt all kylarvätska utrunnen redan då så det var torrt. Därefter sa jag åt henne att håll koll på tempmätaren och efter cirka 5 km så fråga jag hur ser det ut och böjde mig över och då stod den i bott (hon hade inte kollat alltså) så vi tvärstanna och lyfte huven och det fräste och pös liksom därifrån det sen visade sig att slangen inte satt åt.
Kan det ha hänt ngt med toppen då möjligen?
Skriv svar

Återgå till "Problem"